Verné/ presné farby- fotenie
Dobrý večer, mam taký menší dotaz.. Zajtra plánujem fotiť moje oblečenie na bielom pozadí respektíve bielej stene.. Rozhodla som sa že pre lepšie vyzerajúce fotky by bolo dobre si scénu nasvietiť svetlom.. moja otázka teda znie že koľko kelvinov by mala mať žiarovka aby neovplyvnila farby oblečenia..
Každá žárovka ovlivní barvy, naše oči to nevidí, páč mozek má "automatické vyvážení bílé". Nasvicuje se čímkoliv, podle toho volí vyvážení bílé (foťáky mívají denní, žárovka, zářivka atd.). To je ale celkem jedno, ještě barvy zkreslí monitor a tiskárna (proto se používají barevné profily), aby programy věděli, jak který zobrazuje. Jestli chceš extra věrné barvy, musíš barevný tón doladit grafickým editorem, V profi praxi používám kalibrovaný monitor (je pekelně drahý) a vyvažuji na takzvanou "tělovku", To jest, najdu na fotce něčí ruku, xicht (nenamalovanej!!!) a dám k monitoru svou pazouru a vylaďuji aby na fotce měla stejnou barvu, jako moje. Pak jsou (většinou) ostatní barvy správně. Můžeš to barevně dovážit i podle vzoru hadrů. Jo, vyvážení barev u profi fotek je opravdu velká věda, protože ještě se jinak podají barvy ve stínu, jinak v plném jasu. To je vše nelinearitou celého řetězce od snímání až po zobrazení. A běda ještě na tiskárně .
PS: Fotit proti bílé stěně je šílenost (totálně to zblbne automatiku foťáku), fotí se proti takzvané neutrální šedi. Možná by bylo hezké i pozadí určité barvy, to bych ale musel u toho být. .
Fotit do RAW formátu,použít tabulku vyvážení bílé.
seda-tabulka-k-vyrovnani-bile
Jedine klasická halogénka s wolframovým vláknom dosahuje plné spektrum denného svetla s teplotou žeravého vlákna 2700K, plynule, v kladnej plvlne sínusoidy rozptýlené svetlo od červenej po modrú s maximom "bielou" v strede.
Biela farba tvorí vlastne odraz, súhrn kompletného spektra elektromagnetického, viditeľného žiarenia, od červenej po fialovú. Hmyz vidí hlavne vyššie svetelné spektrum, nad fialové ÚV.
Ak budeš fotiť pre emzákov, sprav osvit gama žiarením, vraj im lahodí zraku ak žijú pri ich materskej hviezde - neutrónke.
nastav vyvaženie bielej vo fotoaparate podla svetla a ako už bolo povedane,fotit do RAW.
Neřeš barevnou teplotu světel, ta (při správném zpracování fotografie) nijak barvu oblečení neovlivní. Proto si jen uvědom, že pokud to není umělecký záměr nemůžeš kombinovat světla různé barevné teploty, např. denní světlo a žárovka. Zcela zásadnější bude pro tebe správné nastavení expozice, jak už někdo napsal - fotografovat u bílé stěny je vyšší dívčí. Pokud hodláš fotit tmavé šaty, potom téměř jistě bude rozsah jasů na fotografii přesahovat možnosti fotoaparátu, o těchto problémech by mohli svatební fotografové vykládat celé romány. Pro přesné nastavení expozice a vyvážení bílé je nezbytné použít 18% šedou tabulku a pro doladění barev kalibrační terč. Ovšem především kalibrační terč vůbec není levná záležitost a jeho použití předpokládá znalosti kolormanagementu a v laické praxi se bez něj obejdeš. U osvětlení pro tebe bude hlavní problém CRI (color rendering index), který dává informaci o řekněme "úplnosti" spektra vyzařovaného světlem.Pro věrné podání barev je potřebné CRI 90, 80 je naprosté minimum. Pokud některá část spektra ve světle chybí, nebude možné barvy na fotografii doladit ani nejlepším počítačem. Je tedy potřeba se vyhnout běžným zářivkám i LED světlům, pro fotografování jsou vyráběna světla, která ovšem nejsou vůbec levná. Základní popis jak na produktovou fotografii najdeš třeba tady: clothing_photography.html
Jestli to potom dá někam na net, stejně se na to budou maminy dívat na nezkalibrovaných zařízeních. Produktová fotografie je samostatný obor a za půl hodiny se naučit nedá. Nepředpokládám, že po tomhle dotazu bude chtít řešit tisk a k tomu ještě kalibraci tiskárny a navíc nikdo stejně neví, čím to chce fotit.
Pravdu díš. A dále i zkalibrovaný monitor je v podstatě k ničemu (s rochou nadsázky), pokud nepoužíváš normované osvětlení a dále... Tak by se dalo ještě docela dlouho pokračovat.
Kdo chce rychle proniknout do základů, může si koupit tohle. Nic lepšího není.
https://knihy.abz.cz/prodej/akademie-produktove-fotografie-2
takové to dětské fotografování:
automaticky kupuju všechny žárovky "neutral", 3-4kK.
jestli má fotka za něco stát, nespoléhat na automatické vyvážení bílé, ale ručně.
S takýmto prípadom som strávil vela času ,robil som možné a aj skoro nemožné a musí povedať (napísať),že "Karel" má velkú pravdu.
Na každom monitore a z každej tlačiarne budete mať iný výstup.
A ak sa vám podarí na vašom monitore a tlačiarni to že fotografovaný predmet bude rovnaký s výstupom na monitore a výstup z tlačiarni bude zhodný s originálom ,teda s fotografovaným predmetom tak klobúk dole.
Velký súhlas aj s "czcharlie".
main gáát, zase si s obdivom kukal po vzorkovníku RAL na monitore z dielne fotografických expertov pracujúc s digitálmi.
Žiaden digitálny obraz, ani jeho reprodukcia, nezobrazí verný obraz skutočných farieb viditeľného spektra. Samý klam, ilúzia.
Je to obdobné ošálenie, ako pri 24 snímkov za sec. v nedokonalej zotrvačnosti nervovej sústavy ľudského mozgu v prípadne sľušných, poctivých, pracovitých VŠ vzdeľaných občanov.
Aj z ČB obrazca sa dá výludiť v nasprosatsnej ľudskej mysle farebný "konzument", farebý obrazec. (čo sa babe zachcelo, to sa babe prisnilo).
Práve preto sa na rozdiel od zvierat, cicavcov, psov (ktorí neriešia fantasmagórie), zobrazujú ľudstvu kadejakí mimoni, emzáci, duchovia v ich rozšafných, zdegenerovaných zrakov či retardovaných mysliach. Nič nadpozemské, ani mimoni neexistujú.
"nuda" to priklincoval.
Jako obvykle...