""No k těm vibracím, ono je to tak že jsem odkojen na metalu a vážné hudbě. Když člověk poslouchá vážnou hudbu naživo tak je to právě o těch vibracích.""
No metal a vážná hudba má k sobě dost daleko. Zatímco metaloví hudebníci používají velmi výkonné elektronické soustavy, jsou schopni víc než dostatečně ozvučit stadion a okolí, hudebníci vážné hudby většinou hrají na akustické nástroje. I když na živé koncerty vážné hudby nechodím, velmi pochybuji, že jakýkoliv akustický nástroj dokáže vydat zvuk kvalitní soustavy se stowattovým zesilovačem. Je fakt že silný úder do velkého bubnu dokáže vydat dost velký tlak, aby to člověk ucítil, ale to je asi tak všechno. Největší výkony jsou potřeba na basy. Ale pochybuji že hra na kontrabas, bude tak silná, že třeba ve vzdálenosti deset metrů, člověka rozvibruje. Rozvibruje, ale až ve spojením s tím stowattovým zesilovačem. Ale o tom vážná hudba není.
Ani představa že se akustické tlaky všech nástrojů třeba stočlenného orchestru sčítají není zcela pravda. Nástroje nehrají "ve fázi" takže signály se různě sčítají a odčítají a z toho je výsledná směs, která není prostým součtem.
Je to třeba vidět na záznamu na klasický magnetofon. Bude li hrát například jeden kytarista a nastavím optimální záznam, tak když se přidá druhý kytarista, úroveň záznamu se prakticky nezmění.
Tyhle představy o potřebě kilowattových zesilovačů, pro poslech v autě, nebo v bytě u mě budí úsměv. Už proto, že kvalitní reprosoustava, která to dokáže přenést stojí desítky tisíc a těžko to zvládne nějaký subwofer, v tubě, co se vejde do auta. Doma používám zesilovač 2x 25 W a nic moc bedny a když ho pustím naplno, tak mi padají skleničky ve skříni a dlouho to nevydržím.
Jde o to, že když budu poslouchat zvuk, který za mě "bude dýchat" jak dlouho to vydrží sluchový orgán. Je na pováženou si užívat vibrace, a po čase neslyšet také vůbec nic. Možná proto, že neposlouchám hudbu tělem ale jen ušima, tak ve svých 62 letech slyším tóny okolo 14 kHz a tichý šepot.
Ale proti gustu, žádný diškutát, jak se říká.