Mám tu dvě stejný desky - "Bedřich Nikodém Poustevník" https://www.youtube.com/watch?v=TTf7MHMWxKs. Jedna hraje do půlky a druhá od půlky. Šmejd to je, ale ani zdaleka ne socialistickej, ještě dlouho po tom co se u nás přestaly gramofony s krystalovými přenoskami vyrábět byly ve vyspělém světě vyráběny (a možná jsou vyráběny dosud) a byly dokonce oblíbenější než gramofony s přenoskami magnetodynamickými, pravda hlavně kvůli ceně. Krystalová přenoska má hrot s kulovým zakončením, magnetodynamická naopak hrot eliptický, o svislé síle na hrot, která je u krystalové přenosky mnohonásobně vyšší již tu zmínka byla. Safírováý hrot krystalových přenosek má životnost cca 200 hodin, ale opotřebení se projevuje již v polovině životnosti a je spolu s uvedenými vlastnostmi hlavním zdrojem poškození desek. Krystalová přenoska má sice vyšší výstupní napětí 300mV až 1,5V podle typu proti maximálně několika mV u magnetodynamickým přenoskám takže sice nevyžaduje korekční předzesilovač, za to však vstup zelivače musí být vysokoohmový jinak díky kapacitní charakteristice dojde k velkému útlumu nízkých kmitočtů. Záměna v raménku možná není - magnetodynamické vložky maji standardní půlpalcové uchycení, vložky krystalové jsou upevněny přímo konektorem.
Pokud jde o vlastní šasi (chassiss jak se dříve běžně psalo) mezikolo bývalo buď lité kovové nebo lisované plastové tloušťky cca 4mm s bronzovým pouzdrem a pogumovaným obvodem. Jeho průměr není kritický, musí být ale zvolen s ohledem na to, aby byl v kontaktu s osou motoru a zároveň s vnitřním povrchem lemu talíře ve všech polohách. Zároveň každá nepřesnost ve výrobě způsobuje slyšitelné rázy. Motor gramofonu je velmi předimenzován a i kvůli tomu způsobuje značné chvění, které je navíc použitým třecím převodem přenášeno na vlemi lehký lisovaný plechový talíř. Způsobuje to silné hučení při poslechu.