Renovace baskytary - odstranění barvy plus nový lak
V souvislosti s jiným dotazem na poradně jsem vyhrabal mou starou Jolanu Galaxis a ona je taková celá hodně jetá. A to takovým způsobem, že nějaké přeleštění už žádnou krásu nenadělá (obouchaná ze všech stran, nějaké ty zářezy...). Sice už se na nějaké koncertováni nechystám, ale jen tak pro radost..
Potřeboval bych poradit, jak z těla dostat šetrně původní barvu a z krku lak. Chemií se mi do toho moc nechce (tělo by mělo být z lipového masivu, krk snad z javoru)... Na hmatník sahat nehodlám.
Nový nástřik bych měl být schopen udělat sám (airbrush). Představa je taková, že bude (alespoň v případě těla) tenká vrstva laku - barevé řešení (zřejmě původní černou, to až podle "momentálního rozpoložení") - dalších x vrstev laku. Jaký lak bych měl použít na spodní vrstu a jaký na finální top? Stříkat budu airbruschovou pistolí, provozní tlak je cca 1,5-2,0 atm. Bezprašnost a solidní nástřik jako takový jsem schopný zajistit, jde mi o vhodné použité barvy a laky.
Máte s tím někdo nějakou zkušenost, nebo s něčím podobným obecně?
Dík za všechna kopnutí.
(No a je to v Malby, nátěr, tapety, kam s tím jinam. )
Určitě použij polyuretanový dvousložkový až už v matný nebo lesklý nebo epoxydový. Suprovní laky jsou od firem Icla, Milesi, Dufa.Na ostranění laku a barvy brusku ať už excentrickou vybrační nebo pásovou. Do míst kam se nedostaneš ručně, brusné papíry od 80 až do 500grit pak zatmelit třeba tmelem BKP dvousložkovým přebrousit a na to zákládní jeden nástřik. Ten přebrousit a co nejjemnějším brusivem řeba brusným rounem pak airbrush a nakonec vrchní lak několik vrstev. Po vytvrzení a obroušení každé vrstvy pořádně vyfoukat prach z broušení a nakonec nanést vrchní vrstvu která se již nebrousí.
Díky.
Ještě jedná, možná hloupá otázka. Je možné, že po broušení zjistím, že dřevo samo o sobě je ok a i vypadá dobře (nevím, jak moc to je pravděpodobné) a rozhodnu se to pouze namořit. Takže po dokonalém proschnutí by měl následovat stejný postup, pouze s vynecháním airbrush - jedna vrstva základového laku, přebroušení a pak několik vrstev vrchního laku?
Pokud dřevo bude ok po broušení tak můžeš mořit. Je dobré si tělo kytary jemně navlhčit nechat vyschnout pak přebrousit třeba tím rounem. Po navlhčení a vyschnutí se ti zvednou vlákna tak že tělo bude drsné. To odstraníš tím broušením. Pak znova jemně navlhřit a namořit. To navlhčení způsobí to že ti dřevo bude sát mořidlo rovnoměrně a nevznikne ti flekaté tělo. Pak už jen nechat znova vyschnout jemně přebrousit a lakovat brousit a lakovat brousit a lakovat. Klidně se ptej.
Tak teď je to ve stadiu, že zítra domů dopravím vibrační brusku. A určitě se ještě budu ptát.
Tak mám za sebou první broušení vibrační bruskou. První dojem byl, do čeho jsem se to proboha pustil???
Nakonec jsem na odstranění laku vzal brusný papír na dřevo hrubost 40... Vrchní černý lak je jak z betonu, podkladový spodní bílý se lepí - jak se dalo čekat. Nicméně zadní část těla je obroušená a dá se říct, že jsem čekal podstatně víc problémů. Jde to líp, než jsem si představoval. Příště poreferuji, až bude broušení hotovo, což bude chvíli trvat - pracuji na etapy.
Tak to je v pohodě, ten bílý je asi stříkací tmel nebo plnič. Ať se dílo zadaří!!